Rondreis Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van hooiveldontour - WaarBenJij.nu Rondreis Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van hooiveldontour - WaarBenJij.nu

Rondreis Oeganda

Door: Ellard

14 Februari 2014 | Oeganda, Kampala

Beste mensen, wij zijn terug in Kampala. Wij zijn vier dagen on tour geweest om allerlei projecten te bezoeken van de ZOA. Afgelopen maandag zijn wij vertrokken richting Arua. Onderweg zijn op bezoek geweest bij een vluchtelingenkamp van de UNHCR.
Dit kamp kreeg in de afgelopen tijd 250 Zuid-Sudanese vluchtelingen per dag te verwerken. Daarna reden we door een natuurpark, we hadden geluk, we zagen meerdere soorten apen, springbokken, zwarte olifanten en nijlpaarden. Vervolgens zijn we naar een restaurant geweest, waar we een eerste kennismaking hadden met medewerkers van ZOA Arua. Na een kort voorstel rondje en een lunch zijn wij verder richting Arua gereden. We hebben een farmers project bezocht, waarmen casave verwerkt voor de verkoop. De community heeft ons een plan getoond hoe men verder wil gaan met teelt en verkoop van casave. Daarna zijn we doorgereden naar het hoofdkantoor. In Arua aangekomen zijn we naar het hoofdkantoor gegaan. Ellard zag meteen een IT infrastructuur die extra aandacht nodig had. We namen ons intrek in klein resort, White Castle. Een van de betere onderkomens in Noord Oeganda. Na een vermoeide reis zijn wij op tijd naar bed gegaan. De volgende dag stond op programma een bezichting van het Rino camp. Voor twee weken geleden zat dit kamp helemaal vol met Zuid-Sudanese vluchtelingen, maar de Oegandese regering heeft meteen voor doorstroming gezorgd, resettlement program. Vervolgens hebben wij een aantal waterputten bekeken. ZOA heeft een groot aantal putten gecreeerd in Noord Oeganda, die regelmatig op functioneren worden gecontroleerd. Onze visitatie liet zien dat monitoring een noodzaak is. Werkt de pomp naar behoren, genoeg water bij elke haal. Sommige pompen worden meer gebruikt dan de ander. Op de terugweg heeft Ellard nog een netwerk kabel gekocht om een netwerkprinter aan te sluiten. Dat is ook gelukt. Wel last gehad van een beperkte noodstroomvoorziening in Arua. De aggegraat levert te weinig vermogen. Een APC UPS zou niet misstaan. Daarna doorgerest Nwoya. Een lange reis over zeer slechte wegen. Het had iets weg van een DAKAR ralley. Ons verblijf aldaar was minder luxe. Wij logeerden bij de pastoor. Dit verblijf was erg basic. De pastoor was erg vriendelijk, trakeerde ons op een maaltijd. Daarna zijn wij snel naar bed gegaan. De volgende dag voor de heren een cold shower. De pastoor voorzag ons van een breakfest. Na een introductie op het kantoor zijn we weer op reis gegaan om verschillende projecten te bezoeken. Via hobbelige wegen kwamen in kleine dorpen, we bezochten health care en education projecten. Hier wordt ons duidelijke dat de centrale overheid op lokaal nivo tekort schiet. Vandaar dat ZOA lokale scholen ondersteund met basis voorzieningen. Zorg die direct toekomt aan jonge kinderen. Verder realiseert ZOA een praktisch health care programma, naar westerse maatstaven zeer eenvoudig, maar het is wel effectief. In de kleinde dorpjes is er minder ziekte! Vandaar doorgereden naar Pader. De wegen zijn in slechte conditie. De auto kraakte aan alle kanten. En je merkt dat het werken in deze omgeving veel vraagt van mens en materiaal. In Pader namen we ons intocht in hotel met onafgewerkte bovenbouw. Het hotel was naar westerse maatstaven een single star accomodatie. Helaas moesten wij onze kamer snel weer verlaten, want Ellard zakte door de bedbodem. In onze nieuwe kamer hadden we geen warm water. Voor het douchen gingen we naar onze oude kamer. Ook dit is Oeganda. Je moet je leren aanpassen. De mensen zijn alleraardigst vriendelijk. In Pader twee projecten bezocht, een lopende farmersproject (reeds afgesloten door ZOA, monitoring op afstand), verbouw van soja, en andere lucratieve producten. Tenslotte een farmersproject bezocht waarmen zich bezig houdt met bijenteelt. Honing is een gewild product. De productie van honing, vraag de nodige zorg. De juiste bijenkorf op de juiste plaats. Met de ingebrachte Know How van ZOA, komt men duidelijke een stap vooruit. Vervolgens ging de reis terug naar Kampala. Ruim 8 uur rijden over onverharde wegen, wegen met grote gaten, wegen in aanleg... Onderweg groente en fruit gekocht bij lokale markten. Verder nog een haan gekocht door Jenny. Jenny had al drie kippen en een haan, maar de haan ging er aan. Dus vandaar een nieuwe haan. Moe naar bed gegaan. Om 4.00 weer wakker vanwege gigantisch muziek overlast in Kampala. Elke dag is het feest in Kampala. Je moet hier slapen met oordoppen. Ook dit is Oeganda.

• 15 Februari 2014 - 00:27

Jaap Hooiveld:

Hoi Ellard en Rita

Leuk om zo jullie te kunnen volgen op deze interessante reis. Heb je nog meer foto's gemaakt? Groeten Jaap en Marden

• 15 Februari 2014 - 00:28

Jaap Hooiveld:

Hoi Ellard en Rita

• 15 Februari 2014 - 10:47

Joke:

Lieve Rita en Ellard,

Wat een wereld van verschil.Wat een indrukken!
    Mooi om jullie reis zo te volgen.En fijn wat jullie voor de mensen daar kunnen betekenen.
    Ik blijf het volgen en een beetje meereizen.
    Emy gaat volgende met school via Worldmapping twee weken naar Uganda voor een ontwikkelingsproject en gaat oa. kinderen rekenles geven , oventjes aanleggen en een kindergevangenis/weeshuis bezoeken, naa rLwengo, via Lake bij Masaka,en MburoLake Nabugabo en naar de Ugandese kerk,Cepo (Community Empowerment Program): Bukoto en Entebbe (straatkinderen).
    Uganda is dus heel actueel in onze gedachten en op deze manier sta ik weer eens stil bij de grote verschillen en schrijnende situaties in de wereld. Maar het meemaken zal wel een blijvende impact op jullie hebben.
    Zegen gewenst daar en ook voorr het werk wat ZOA via Gerard en Jennie verricht. Doe ze de groeten!
    Liefs van Joke

• 15 Februari 2014 - 19:30

Hetty:

Hallo Ellard en Rita,

Wat een bijzondere reis en een 'voorrecht' om dit mee te maken. Nog even, en jullie vliegen alweer terug naar Nederland. Fijne dagen gewenst en een voorspoedige terugreis.

Tot ziens,
    Herman en Hetty

• 16 Februari 2014 - 08:49

Karin:

hey zwager en kleine grote zus,

leuk om dit allemaal te lezen wat een indrukken
    volgens mij is die 2 1/2 week veeeel te kort
    doe voorzichtig en geniet nog van alles wat je mee maakt

liefs grote kleine zus xx

• 16 Februari 2014 - 19:20

Hans Teesink:

Hallo Rita en Ellard,

Mooi dit inkijkje in jullie reis.
    Fantastisch die praktische hulp die daar geboden wordt!

Groet, Jolande en Hans

• 17 Februari 2014 - 20:11

Tineke Schuttert:

Hai Ellard en Rita,

Wat een 'andere' wereld.
    Vlucht dit keer meegevallen?
    Goede reis nog!

Liefs, Wim en Tineke